FAQ - ofte stillede spørgsmål hos Budget Biludlejning

Her på siden kan du få svar på de spørgsmål, som vores kunder oftest stiller os om billeje og lejebiler generelt. Spørgsmålene er inddelt i kategorier:


1.2 : Tager I depositum?

Nej, vi opkræver ikke et egentligt depositum. Derimod skal du, når du afhenter lejebilen, fremvise et eller flere gyldige kreditkort (afhængigt af bilmodellen), som Budget derefter indhenter en autorisation fra.


1
Afhentning
false
1.1
Hvad skal jeg tage med, når jeg afhenter lejebilen?
false
1.1 : Hvad skal jeg tage med, når jeg afhenter lejebilen?

• Kørekort for alle, der skal køre lejebilen
• Kreditkort – medbring for en sikkerheds skyld to gyldige kreditkort, da det er påkrævet for visse bilgrupper
• Reservationsnummer eller reservationsbekræftelse
• Pas, hvis du lejer bil i udlandet


1.2
Tager I depositum?
false
1.3
Kan jeg hente lejebilen uden for jeres normale åbningstider?
false
1.3 : Kan jeg hente lejebilen uden for jeres normale åbningstider?

Ja, du kan i de fleste tilfælde (mod et gebyr) afhente lejebilen uden for stationens åbningstid. Kontakt den pågældende udlejningsstation for at aftale nærmere. Se kontaktoplysninger.


1.4
Hvad gør jeg, hvis det fly, jeg ankommer med, bliver forsinket?
false
1.4 : Hvad gør jeg, hvis det fly, jeg ankommer med, bliver forsinket?

Hvis du oplyser dit flynummer og din forventede ankomsttid, når du reserverer lejebilen, kan vi holde øje med flyforsinkelser og holde bilen til dig.


1.5
Skal jeg selv afhente lejebilen, eller kan jeg få andre til det?
false
1.5 : Skal jeg selv afhente lejebilen, eller kan jeg få andre til det?

Det er den person, der har bestilt lejebilen, der skal hente den. Skal en anden hente den for dig, skal reservationen enten ændres eller foretages på ny i et andet navn. Vær opmærksom på, at det i så fald er prisen på det nye reservationstidspunkt, der er gældende.

Vil du ændre reservationen, kan du selv gøre det online her. Alternativt kan du kontakte den station, som bilen skal lejes fra. Se kontaktoplysninger.


1.6
Hvorfor har jeg fået en lejebil fra Avis?
false
1.6 : Hvorfor har jeg fået en lejebil fra Avis?

Budget og Avis har i flere lande et tæt samarbejde, og derfor deles vi også mange steder om udlejningsbilerne.


1.7
Hvordan skal jeg forholde mig til gamle skader på lejebilen?
false
1.7 : Hvordan skal jeg forholde mig til gamle skader på lejebilen?

Personalet registrerer lejebilens eventuelle skader på skadesoversigten, der følger med lejekontrakten. På den måde kan du ikke holdes ansvarlig for andres skader. Opdager du skader, som ikke er registeret på skadesoversigten, skal du henvende dig til personalet på Budget-stationen, inden du kører derfra.


2
Alderskrav
false
2.1
Hvor gammel skal jeg være for at leje bil hos Budget?
false
2.1 : Hvor gammel skal jeg være for at leje bil hos Budget?

Billeje i Danmark:

Hvis du betaler med kreditkort (ikke Visa/Dankort) er minimumsalderen for leje af bil i Danmark følgende:

  • 19 år for small, medium, large og minibusser (bilgruppe A, B, C, D, E, G, I, K og P)
  • 19 år for varevogne (bilgruppe J, M, N og O)
  • 28 år for luxury og øvrige biler (bilgruppe F og H)


Hvis du betaler med Visa/Dankort, udenlandske Visa Debit eller Mastercard Debet er minimumsalderen for leje af bil i Danmark følgende:

  • 23 år for small og medium (bilgruppe A, B, C og P)
  • 25 år for medium, large og minibusser (bilgruppe D, E, G, I og K)
  • 19 år for varevogne (bilgruppe J, M, N og O)

(det er ikke muligt at leje bilgruppe F og H med de nævnte kort)

Ekstrachauffører skal være fyldt 19 år.

Uanset biltype og alderskrav skal du have haft et gyldigt kørekort i minimum 12 måneder.

Husk, at der tillægges et gebyr for førere under 25 år. Læs mere her.

Billeje i udlandet:

I udlandet kan alderskrav, regler for kørekortsgyldighed og gebyr for ung fører variere. Kontakt den station, du vil leje bil fra, eller Budgets afdeling for udlandsreservationer for yderligere oplysninger.


2.2
Skal jeg betale young driver fee/gebyr for ung chauffør?
false
2.2 : Skal jeg betale young driver fee/gebyr for ung chauffør?

Af forsikringsmæssige årsager pålægger Budget Biludlejning i flere lande (herunder Danmark) et gebyr, hvis lejebilens fører(e) er under en vis alder. I Danmark pålægges gebyr ved førere under 25 år.

I udlandet kan reglerne variere. Kontakt den station, du vil leje bilen fra, eller vores reservationsafdeling for yderligere oplysninger.


3
Annullering
false
3.1
Kan jeg annullere en reservation?
false
3.1 : Kan jeg annullere en reservation?

Ja, du kan godt annullere din forudbestilte billeje.

Ved leje i Danmark, Sverige eller Norge:
Annullering af personbil

Manglende annullering koster et gebyr på DKK 370.

Annullering af varevogn:


Ved manglende annullering opkræves hele lejebeløbet.

I øvrig udland:

Annulleringsbetingelserne kan variere fra land til land. Kontakt den station, du har bestilt lejebilen hos, eller vores afdeling for udlandsreservationer.

Der kan forekomme et gebyr for annullering af lejemål i udlandet.


3.2
Hvordan får jeg refunderet et forudbetalt beløb?
false
3.2 : Hvordan får jeg refunderet et forudbetalt beløb?

Tilbagebetaling ved annullering af et forudbetalt lejemål sker ikke automatisk. Kontakt derfor Budgets kundeservice for at få pengene refunderet.

Budget Biludlejning kan ikke tilbagebetale reservationer, der er foretaget gennem en broker som f.eks.CarTrawler, Travel Jigsaw, Ebookers.dk eller lignende. Kontakt udbyderen direkte.

Husk, at der kan forekomme annulleringsgebyr.


3.3
Hvad sker der, hvis jeg glemmer at annullere en reservation?
false
3.3 : Hvad sker der, hvis jeg glemmer at annullere en reservation?

Ved manglende afhentning af en personbil opkræves DKK 370.
Ved manglende afhentning af en varevogn opkræves hele lejebeløbet.

I udlandet kan reglerne variere. Kontakt udlejningsstationen direkte for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.

Har du forudbetalt lejemålet, refunderes beløbet ikke.


4
Bestilling
false
4.1
Hvordan bestiller jeg en lejebil?
false
4.1 : Hvordan bestiller jeg en lejebil?

Det er altid billigst at bestille her på hjemmesiden. Alternativt kan du kontakte Budgets reservationsafdeling eller den station, som du ønsker at leje bil fra. Se kontaktoplysninger.


4.2
Jeg vil gerne bestille en bestemt model, farve eller lignende – kan jeg det?
false
4.2 : Jeg vil gerne bestille en bestemt model, farve eller lignende – kan jeg det?

Når du bestiller bil hos Budget, vælger du lejebil ud fra den bilgruppe, der passer til dine behov. Du vil således få udleveret en lejebil, der opfylder kravene for bilgruppen (størrelse, geartupe mv.). Men vi kan ikke garantere dig en specifik lejebil.
Du kan se en oversigt over vores bilgrupper i Danmark her.


4.3
Kan jeg bestille flere lejebiler på samme tid?
false
4.3 : Kan jeg bestille flere lejebiler på samme tid?

Ja, men så skal du kontakte udlejningsstationen direkte. Se kontaktoplysninger. Alternativt kan du bestille via Budgets reservationsafdeling.


4.4
Kan jeg leje bil i længere tid end 28 dage?
false
4.4 : Kan jeg leje bil i længere tid end 28 dage?

Ja, det kan du godt. Har du brug for en lejebil i mere end 1 måneder, bør du overveje at minilease den i stedet.


4.5
Hvorfor er nogle biler på forespørgsel?
false
4.5 : Hvorfor er nogle biler på forespørgsel?

Nogle biler har vi kun et begrænset antal af, og derfor kan de ikke bekræftes automatisk ved bestilling. Selvom den ikke er hjemme på udlejningsstationen, vil vi nemlig gerne først undersøge, om vi kan skaffe den hjem til dig.

Bestiller du en lejebil, der er på forespørgsel, vender vi hurtigst muligt tilbage med svar på, om vi kan bekræfte bestillingen.


4.6
Er jeres priser med eller uden moms?
false
4.6 : Er jeres priser med eller uden moms?

De oplyste priser er altid inklusiv moms.


4.7
Kører I med specialtilbud på billeje?
false
4.7 : Kører I med specialtilbud på billeje?

Ja, du kan løbende finde attraktive tilbud på billig billeje i både Danmark og udlandet. Se Budgets tilbud på billeje her.


5
Betaling
false
5.1
Hvordan kan jeg betale for min lejebil?
false
5.1 : Hvordan kan jeg betale for min lejebil?

Ved billeje i Danmark:
Du kan betale enten når du afhenter eller afleverer bilen.

Ved afhentning modtager vi kun kreditkort.
Ved aflevering kan du betale med enten kreditkort, debetkort eller kontant.

Uanset betalingstidspunkt skal du fremvise et eller flere gyldige kreditkort (afhængigt af bilmodellen), når du henter lejebilen, for at Budget kan indhente en autorisation.
Autorisationsbeløbet svarer til 115% af det samlede lejebeløb + 110$, som derfor skal være til rådighed på kortet.

Ved billeje i udlandet:

Du kan kun betale med kreditkort ved billeje i udlandet.


5.2
Gyldigt betalingskort – hvad er det?
false
5.2 : Gyldigt betalingskort – hvad er det?

Betalingskortet skal altid være udstedt i det navn, der er angivet på lejekontrakten.

Der skal ved afhentning af lejebilen altid fremvises et eller flere gyldige kreditkort (afhængigt af bilmodel). Budget indhenter inden lejemålets begyndelse en autorisation på betalingskortet svarende til 115 % af det samlede lejebeløb + 110$, som derfor skal være til rådighed på kortet.

Ved leje i Danmark:
I Danmark kan du betale med følgende betalingskort:

Betaling, hvor 1 kort er påkrævet:

  • Visa
  • Visa Elektron (Kan ikke bruges til Minilease)
  • Master/Eurocard
  • Diners
  • American Express
  • Visa/Dankort
  • Mastercard Debet (Kan ikke bruges til Minilease)
  • Discover


Ved betaling med Visa/Dankort eller Mastercard Debet er det en betingelse, at du ikke er registreret i et debitorskyldnerregister som RKI eller Debitorregistret. Debetkort kan ikke bruges til betaling af minilease.

Betaling, hvor 2 kort er påkrævet:

  • Visa (ikke Visa/Dankort eller Visa-Electron)
  • Master/Eurocard (Ikke Mastercard Debet)
  • Diners
  • American Express
  • Discover

Vi accepterer ikke debetkort som f.eks. Mastercard Debet, Visa Electron eller Visa/Dankort ved betaling, hvor 2 kort er påkrævet. Bemærk:
Vi modtager ikke Mastercard Debet eller Visa/Dankort ved leje af biler i gruppe F.

Ved leje i udlandet:
Reglerne for gyldige kreditkort kan variere fra land til land.
Kontakt stationen, hvor du skal leje bilen fra, eller vores reservationsafdeling for yderligere oplysninger.


5.3
Hvad er en autorisation?
false
5.3 : Hvad er en autorisation?

En autorisation er Budgets sikkerhed for dækning af eventuel selvrisiko, for sen aflevering, bøder osv.

Du skal derfor fremvise et eller flere gyldige kreditkort (afhængigt af bilmodel), når du henter din lejebil, for at Budget Biludlejning kan indhente en autorisation.
Autorisationen svarer til 115% af det samlede lejebeløb + 110$, som derfor skal være til rådighed på kortet.

Beløbet spærres til Budget på kortet i 3-8 dage efter endt lejemål. Hvis der ikke er grund til efteropkrævninger, frigiver din bank automatisk autorisationsbeløbet igen efter denne periode.

Ved betaling med debetkort kan der gå op til 3 uger før autorisationen bliver frigivet.
 


5.4
Kan jeg forudbetale for billeje hos Budget?
false
5.4 : Kan jeg forudbetale for billeje hos Budget?

Ja, og du sparer tilmed penge. Når du bestiller og betaler din billeje online på Budgets hjemmeside, sparer du op til 20%.


5.5
Hvorfor har jeg fået en efteropkrævning af en forudbetalt lejebil?
false
5.5 : Hvorfor har jeg fået en efteropkrævning af en forudbetalt lejebil?

Det kan skyldes ubetalte p-bøder, bomafgifter eller lignende, som du har modtaget under lejemålet.

Har du ikke betalt for en forseelse, skal Budget oplyse dit navn og dine kontaktoplysninger til politiet. Politiet henvender sig derefter til dig for opkrævning af bøden/afgiften, og Budget opkræver et administrationsgebyr.


5.6
Hvorfor opkræver I kontraktgebyr?
false
5.6 : Hvorfor opkræver I kontraktgebyr?

Biludlejning er ligesom mange andre services forbundet med administrationsgebyrer.
Hos Budget stræber vi efter at gøre billeje så enkelt og gennemskueligt som overhovedet muligt, og derfor vælger vi at udspecificere gebyret på lejekontrakten, så du ved præcist, hvad du betaler for.


5.7
Hvorfor opkræver I rengøringsgebyr?
false
5.7 : Hvorfor opkræver I rengøringsgebyr?

Budget opkræver et rengøringsgebyr, hvis du afleverer lejebilen i en værre stand, end hvad der er forventeligt ved almindelig brug.


5.8
Hvorfor skal jeg betale for en ekstra dags leje?
false
5.8 : Hvorfor skal jeg betale for en ekstra dags leje?

Hos Budget lejer vi de fleste af vores lejebiler ud på døgnbasis. Det vil sige, at hvis du afhenter bilen kl. 09.00, skal den også afleveres senest kl. 09.00. Afleverer du bilen senere, koster det et ekstra døgns leje. Og så kan du lige så godt beholde lejebilen det ekstra døgn, for at få fuld valuta for pengene.

Bliver du forsinket f.eks. på grund af trafikken, kø ved skranken osv., tager vi dog hensyn til det (maks. en halv time).


5.9
Jeg vil gerne have en kopi af min faktura/kreditkortkvittering?
false
5.9 : Jeg vil gerne have en kopi af min faktura/kreditkortkvittering?

Den kan du finde online her. Den er dog først online 36 timer efter, du har afleveret lejebilen.


5.10
Kan jeg få tilsendt en faktura i stedet for at betale med kreditkort?
false
5.10 : Kan jeg få tilsendt en faktura i stedet for at betale med kreditkort?

Vi tilbyder ikke udsendelse af fakturaer til privatkunder. Er du derimod erhvervskunde, kan du mod et gebyr få tilsendt enten en elektronisk eller fysisk faktura. Kontakt din Account Manager for yderligere oplysninger.


5.11
Jeg har ikke modtaget en faktura, men har nu fået en rykker?
false
5.11 : Jeg har ikke modtaget en faktura, men har nu fået en rykker?

Du kan hente en onlinekopi af din faktura/kreditkortkvittering her.
 


5.12
Jeg er blevet debiteret et forkert beløb - hvad gør jeg?
false
5.12 : Jeg er blevet debiteret et forkert beløb - hvad gør jeg?

Prisforskelle kan skyldes ekstraydelser som f.eks. ekstraudstyr, forsikringer osv., som du først har tilvalgt ved afhentning af bilen. Sammenlign derfor gerne dine faktureringsoplysninger med de bekræftede reservationsdetaljer.

Er det opkrævede beløb stadig forkert, kan du kontakte Budgets kundeservice.


6
Brændstof
false
6.1
Har lejebilen tom eller fuld tank, når jeg får den?
false
6.1 : Har lejebilen tom eller fuld tank, når jeg får den?

Hos Budget udleverer vi altid lejebilen med fuld tank.


6.2
Skal lejebilen afleveres med fuld eller tom tank?
false
6.2 : Skal lejebilen afleveres med fuld eller tom tank?

Du har tre valgmuligheder:
1. Betal for en fuld tank til den lokale, aktuelle markedspris, når du henter bilen. Det koster ingen gebyrer, og du kan således aflevere bilen med tom tank. Eventuelt resterede brændstof i tanken refunderes ikke.
2. Lad Budget tanke for dig, når du afleverer bilen. Det koster den lokale, aktuelle brændstofpris + et optankningsgebyr.
3. Du kan selv tanke lejebilen helt op, inden du afleverer den.


6.3
Jeg afleverede lejebilen med fuld tank, men er blevet opkrævet for brændstof - hvordan får jeg pengene tilbage?
false
6.3 : Jeg afleverede lejebilen med fuld tank, men er blevet opkrævet for brændstof - hvordan får jeg pengene tilbage?

Blev bilen lejet i Danmark, skal du kontakte udlejningsstationen.

Blev bilen lejet i udlandet, skal du kontakte Budgets kundeservice.


6.4
Hvilken type brændstof skal jeg tanke med?
false
6.4 : Hvilken type brændstof skal jeg tanke med?

Det afhænger af lejebilen. Brændstoftypen er oftest angivet på tanklåget. Ellers kan du altid spørge Budget-personalet, hvis du er i tvivl. Husk, at forsikringen ikke dækker tankning med forkert brændstof.


6.5
Er jeg dækket af forsikringen, hvis jeg tanker med forkert brændstof?
false
6.5 : Er jeg dækket af forsikringen, hvis jeg tanker med forkert brændstof?

Nej, forsikringen dækker ikke tankning med forkert brændstof.


6.6
Min lejebil er inkl. fri km – hvorfor skal jeg så betale for brændstof?
false
6.6 : Min lejebil er inkl. fri km – hvorfor skal jeg så betale for brændstof?

Brændstof har ikke noget at gøre med det inkluderede kilometerforbrug. Du skal altid selv betale for brændstof, med mindre andet er angivet. Det inkluderede kilometerforbrug betyder kun, hvor mange kilometer du kan køre, uden at skulle betale ekstra kilometerafgift.


7
Diverse
false
7.1
Må der være dyr i lejebilen?
false
7.1 : Må der være dyr i lejebilen?

Hos Budget i Danmark må du gerne have f.eks. hund eller kat med i lejebilen, hvis du selv sørger for at gøre rent efter den. Afleverer du lejebilen i en værre stand, end hvad der kan forventes ved almindelig brug, opkræver Budget et rengøringsgebyr.

I udlandet kan reglerne variere. Kontakt den station, som bilen skal lejes fra, for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


7.2
Må der ryges i lejebilen?
false
7.2 : Må der ryges i lejebilen?

Nej, rygning er ikke tilladt i Budgets udlejningsbiler.


7.3
Er der reklamer på lejebilen?
false
7.3 : Er der reklamer på lejebilen?

Ja, der vil i de fleste tilfælde være placeret diskrete klistermærker med logo på lejebilen.


7.4
Kører I med specialtilbud på billeje?
false
7.4 : Kører I med specialtilbud på billeje?

Ja, du kan løbende finde attraktive tilbud på billig billeje i både Danmark og udlandet. Se Budgets tilbud på billeje her.


7.5
Jeg har glemt nogle af mine ting i lejebilen – hvordan får jeg dem igen?
false
7.5 : Jeg har glemt nogle af mine ting i lejebilen – hvordan får jeg dem igen?

Kontakt den udlejningsstation, du afleverede udlejningsbilen til. De har nok lagt dine ting til side. Vær dog opmærksom på, at Budget ikke kan holdes ansvarlig for efterladte genstande.


7.6
Hvorfor har jeg fået en lejebil fra Avis, når jeg har bestilt den hos Budget?
false
7.6 : Hvorfor har jeg fået en lejebil fra Avis, når jeg har bestilt den hos Budget?

Budget og Avis arbejder i flere lande tæt sammen, hvilket også betyder, at vi mange steder deles om udlejningsbilerne.

Har du spørgsmål til lejebilen eller dit lejemål, skal du dog altid kontakte den Budget udlejningsstation, som du har lejet bilen igennem.


7.7
Må jeg bruge lejebilen til at køre affald til genbrugsstationen?
false
7.7 : Må jeg bruge lejebilen til at køre affald til genbrugsstationen?

Ja, det må du godt. Du skal dog skal være opmærksom på, at mange genbrugsstationer opkræver et gebyr, hvis lejebilen har gule plader. Dette gebyr skal du selv betale. Du kan dog i de fleste tilfælde slippe for gebyret, hvis du oplyser personalet på affaldsstationen om, at du kører i en lejebil.


8
Ekstra chauffør
false
8.1
Hvad betyder ”ekstra chauffør”?
false
8.1 : Hvad betyder ”ekstra chauffør”?

Det er kun den person, der står angivet på lejekontrakten, som har lov til at køre lejebilen. Det skyldes forsikringsmæssige årsager. Med en ekstra chauffør kan du lade en medpassager køre bilen også.

Alle, der ønsker at køre lejebilen, skal være til stede ved afhentning og fremvise gyldigt kørekort, så vi kan få alle ekstra chauffører registreret korrekt.


8.2
Hvad er prisen for en ekstra chauffør?
false
8.2 : Hvad er prisen for en ekstra chauffør?

Ekstra chauffør i Danmark koster 60,00 kr. pr. dag (dog højst 600,00 kr. pr. lejemål). I udlandet kan prisen for ekstra chauffør variere.

I de fleste tilfælde kan du se prisen allerede ved reservation i bookingsystemet her på hjemmesiden.

Alternativ kan du kontakte den udlejningsstation, som du vil leje bilen fra. Se kontaktoplysninger.

I nogle lande kan der maksimalt registreres to chauffører.


8.3
Hvor gammel skal en ekstra chauffør være?
false
8.3 : Hvor gammel skal en ekstra chauffør være?

Ekstra chauffører skal være fyldt 19 år og have haft et gyldigt kørekort i minimum 12 måneder.


9
Ekstraudstyr
false
9.1
Hvilket ekstraudstyr tilbyder Budget?
false
9.1 : Hvilket ekstraudstyr tilbyder Budget?

Hos Budget Biludlejning kan du leje bl.a. barnesæder og GPS, så turen bliver så behagelig som muligt. Klik her for at se og bestille ekstraudstyr i Danmark.

Udbuddet af ekstraudstyr i udlandet kan variere fra land til land.

Ekstraudstyr kan for det meste bestilles, allerede når du bestiller lejebilen. Så er du også sikker på, at vi har det klart til dig ved ankomst.


9.2
Hvornår skal jeg senest bestille ekstraudstyr?
false
9.2 : Hvornår skal jeg senest bestille ekstraudstyr?

Det er altid en god idé at bestille ekstraudstyret på forhånd, så du er sikker på, at vi har det hjemme og klargjort til dig. Du kan selv tilføje ekstraudstyr til din bestilling online her på siden.

Er der mindre end 72 timer til, at du skal hente lejebilen, skal du kontakte udlejningsstationen direkte. Se kontaktoplysninger.

Alternativt kan du tilvælge ekstraudstyr, når du afhenter lejebilen.


9.3
Kan man ikke forudbestille ekstraudstyr i USA?
false
9.3 : Kan man ikke forudbestille ekstraudstyr i USA?

Jo, du sagtens forudbestille ekstraudstyr i USA, men ikke online. Bestil først din lejebil online, og kontakt derefter vores reservationsafdeling på salg@budget.dk, som kan tilføje ekstraudstyr til din reservation.


9.4
Udlejer Budget trailers?
false
9.4 : Udlejer Budget trailers?

Nej, det gør vi ikke.


9.5
Kan jeg leje motorcykler, scootere, campingvogne, gokarts og lignende hos Budget?
false
9.5 : Kan jeg leje motorcykler, scootere, campingvogne, gokarts og lignende hos Budget?

Nej, det kan du ikke – vi udlejer kun biler.


9.6
Har Budgets lejebiler anhængertræk?
false
9.6 : Har Budgets lejebiler anhængertræk?

Det er de færreste lejebiler, der har anhængertræk, men det kan forekomme. Kontakt den station, du vil leje bil fra for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


9.7
Udlejer I biler med tonede ruder?
false
9.7 : Udlejer I biler med tonede ruder?

Nej, ingen af Budgets udlejningsbiler har tonede ruder.


9.8
Er der vinterdæk på lejebilen om vinteren?
false
9.8 : Er der vinterdæk på lejebilen om vinteren?

Da kørsel med vinterdæk ikke er et lovkrav i Danmark, kan du selv vælge, om du vil køre med vinterdæk. Vi anbefaler altid, at du tilvælger vinterdæk mellem den 31. oktober og den 1. marts. I udlandet kan vinterdæk dog være et lovkrav.

Prisen for leje af vinterdæk i Danmark er 50 kr. pr. dag (dog højst 750 kr. pr. lejemål).
Priserne i udlandet kan variere. Kontakt den udlejningsstation, du vil leje bilen fra, for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


9.9
Kan jeg leje pigdæk hos Budget?
false
9.9 : Kan jeg leje pigdæk hos Budget?

Det er muligt i visse lande, dog ikke Danmark. Kontakt udlejningsstationen for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


9.10
Tilbyder I leje af tagbokse?
false
9.10 : Tilbyder I leje af tagbokse?

I visse lande er det muligt at leje en tagboks. Kontakt udlejningsstationen for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


9.11
Udlejer I skiholdere?
false
9.11 : Udlejer I skiholdere?

Det varierer fra land til land. Kontakt udlejningsstationen for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


10
Envejsleje
false
10.1
Kan jeg hente lejebilen på én station og aflevere den på en anden?
false
10.1 : Kan jeg hente lejebilen på én station og aflevere den på en anden?

Ja, det kan du i de fleste tilfælde, men det afhænger af, hvor du skal fra og til:

Ved bileje i Danmark

Du kan i de fleste tilfælde bestille envejsleje mellem Budgets udlejningsstationer i Danmark, dog ikke til/fra Bornholm. Der tillægges et envejsgebyr, der fastlægges på baggrund af biltypen og afleveringsstedet. Envejsgebyret er inkluderet i totalprisen.

Kontakt den station, hvor du ønsker at afhente lejebilen, for at høre nærmere. Se kontaktoplysninger.

Ved billeje i udlandet
Ønsker du at bestille envejsleje uden for Danmark eller fra/til Danmark kan du kontakte os på salg@budget.dk.

Har du allerede hentet lejebilen og ønsker at afleverede den et andet sted, end hvor du hentede den, skal du kontakte afhentningsstationen. Du kan se kontaktoplysningerne på din lejekontrakt eller her på siden.


10.2
Kan man fragte biler frem og tilbage for jer til en særlig pris?
false
10.2 : Kan man fragte biler frem og tilbage for jer til en særlig pris?

Nej, det vil som udgangspunkt altid koste det samme som et envejslejemål. Det hænder dog, at du kan være heldig at finde gode envejstilbud på Budgets Facebook-side.
 


11
Forsikringer
false
11.1
Hvad dækker de obligatoriske forsikringer?
false
11.1 : Hvad dækker de obligatoriske forsikringer?

Budgets forsikringer er ret omfattende, så det er faktisk nemmere at angive, hvad de ikke dækker:

  • Tyveri med nøgle
  • Skade som følge af grov uagtsomhed fra lejers side (f.eks. tankning med forkert brændstof)
  • Dæk, ruder og undervogn
  • Skader som følge af uforsvarlig håndtering af køretøjet (f.eks. forkert lastning)
  • Alle tilfælde, hvor lejebilen er blevet kørt af andre personer end den/de registrerede chauffør(er)
  • Skader, hvortil der ikke indgives en skadesanmeldelse.

11.2
Dækker forsikringen, hvis jeg tanker med forkert brændstof?
false
11.2 : Dækker forsikringen, hvis jeg tanker med forkert brændstof?

Nej, det gør den ikke.


11.3
Kan selvrisikoen på forsikringerne reduceres?
false
11.3 : Kan selvrisikoen på forsikringerne reduceres?

Du kan ved afhentning af lejebilen ofte tilkøbe ekstra forsikringer, der reducerer eller helt fjerner selvrisikoen på de obligatoriske forsikringer. Du kan ikke forudbestille disse forsikringer, men først tilvælge dem, når du henter lejebilen


11.4
Hvad koster ekstra forsikringer til reducering af selvrisiko?
false
11.4 : Hvad koster ekstra forsikringer til reducering af selvrisiko?

Prisen og indholdet af de supplerende forsikringer varierer fra land til land. Du kan høre nærmere ved afhentning af lejebilen.


12
Kontakt Budget
false
12.1
Hvordan kontakter jeg den lokale udlejningsstation?
false
12.1 : Hvordan kontakter jeg den lokale udlejningsstation?

Du kan finde kontaktoplysningerne til den nærmeste Budget-station her.


12.2
Jeg vil gerne ændre min reservation - hvem skal jeg kontakte?
false
12.2 : Jeg vil gerne ændre min reservation - hvem skal jeg kontakte?

Du kan selv gøre det online her.

Alternativ kan du kontakte den udlejningsstation, du skal leje bilen fra. Se kontaktoplysninger.


12.3
Hvem kan jeg kontakte med spørgsmål til et afsluttet lejemål?
false
12.3 : Hvem kan jeg kontakte med spørgsmål til et afsluttet lejemål?

Det kommer an på, hvor du har lejet bilen:

Ved billeje i Danmark: Kontakt den station, du har lejet bilen fra. Se kontaktoplysninger.

Ved billeje i udlandet: Kontakt Budgets kundeservice.


13
Kundeservice
false
13.1
Jeg føler mig uretfærdigt behandlet – hvordan kontakter jeg Budgets kundeservice?
false
13.1 : Jeg føler mig uretfærdigt behandlet – hvordan kontakter jeg Budgets kundeservice?

Vi ønsker selvfølgelig, at du får den bedste oplevelse både før, under og efter lejemålet.

Men vi er jo alle mennesker, og der kan forekomme situationer, hvor du ikke oplever os fra den bedst tænkelige side. Det skal du selvfølgelig gøre os opmærksom på, så vi kan forbedre os. Du er derfor altid velkommen til at kontakte os med kommentarer til et afsluttet lejemål.

Har du lejet bil i Danmark, skal du kontakte den station, hvor du lejede bilen fra. De har de bedste forudsætninger for at hjælpe dig med din henvendelse, da de kender både dig og situationen.

Har du lejet bil i udlandet, kan du kontakte Budgets kundeservice her.


14
Kørekort
false
14.1
Skal jeg have kørekort for leje bil hos Budget?
false
14.1 : Skal jeg have kørekort for leje bil hos Budget?

Ja, for som lejer på kontrakten registreres du også automatisk som fører.


14.2
Skal jeg også fremvise et internationalt kørekort?
false
14.2 : Skal jeg også fremvise et internationalt kørekort?

I Danmark skal du kun fremvise et internationalt kørekort, hvis dit kørekort er udstedt i et land, der bruger et andet alfabet end det romerske (f.eks. arabisk eller hebraisk).

I udlandet kræver visse stationer altid et internationalt kørekort. Kontakt den station, du skal leje bilen fra, for nærmere information. Se kontaktoplysninger.


14.3
Skal I se mit kørekort, når jeg henter lejebilen?
false
14.3 : Skal I se mit kørekort, når jeg henter lejebilen?

Ja, det skal vi. Vi har brug for kørekortnummeret for at kunne tegne de obligatoriske forsikringer for dig.

Husk, at alle, der skal registreres som chauffør, skal være til stede ved afhentning og fremvise gyldigt kørekort for at kunne blive omfattet af forsikringen.
 


14.4
I hvor lang tid skal jeg have haft kørekort?
false
14.4 : I hvor lang tid skal jeg have haft kørekort?

Ved billeje i Danmark skal dit kørekort være mindst 12 måneder gammelt. Det gælder også for ekstra chauffører.

I udlandet kan reglerne variere. Kontakt den station, du vil leje bil fra, for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.


14.5
Mit kørekort er forsvundet – kan jeg få lov til at leje bil hos Budget?
false
14.5 : Mit kørekort er forsvundet – kan jeg få lov til at leje bil hos Budget?

I Danmark kan du som regel godt leje bil alligevel, hvis du har en politierklæring på, at du er i besiddelse af et gyldigt kørekort. Husk også at medbringe legitimation og gyldigt betalingskort.

I udlandet er det ikke sikkert, at en politierklæring er tilstrækkelig. Kontakt den station, du ønsker at leje bil fra, for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysninger.
 


15
Lejekontrakten
false
15.1
Hvilket sprog er lejekontrakten skrevet på i udlandet?
false
15.1 : Hvilket sprog er lejekontrakten skrevet på i udlandet?

I de fleste lande kan vi tilbyde dig lejekontrakten på dansk eller engelsk.
På enkelte stationer udarbejdes kontrakten dog kun på lokalt sprog. I de tilfælde er det meget vigtigt, at du gennemgår lejekontrakten grundigt sammen med udlejningspersonalet, så du fuldstændigt forstår, hvad du skriver under på.


16
Mens du har lejebilen
false
16.1
Må jeg køre i flere lande i lejebilen?
false
16.1 : Må jeg køre i flere lande i lejebilen?

Af forsikringsmæssige årsager må lejebilen ikke køres ind i visse lande. Derfor er det vigtigt, at du allerede ved bestilling fortæller os, hvilke lande du planlægger at køre ind i.

Ved leje af bil i Danmark, er det ikke tilladt at køre ind i eller gennem følgende lande: Albanien, Hviderusland, Bosnien, Bulgarien, Estland, Grækenland, Jugoslavien, Kroatien, Letland, Litauen, Makedonien, Moldova, Polen, Rumænien, Rusland, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyrkiet og Ungarn. Desuden må ingen Mercedes-biler køres ind i Italien, heller ikke selvom bilen returneres til Danmark. Bemærk, at listen opdateres løbende.

Ved leje af bil i udlandet kan reglerne variere. Kontakt den station, du skal leje bilen fra. Se kontaktoplysninger.

Vigtigt: Danske statsborgere må i ingen tilfælde køre udlejningsbiler, der er lejet i udlandet, ind i Danmark.


16.2
Kan jeg aflevere lejebilen tidligere eller senere end aftalt?
false
16.2 : Kan jeg aflevere lejebilen tidligere eller senere end aftalt?

Ja, men prisen ændres for det meste, hvis du ændrer lejeperioden.

Har du allerede hentet lejebilen og ønsker at aflevere den på et andet tidspunkt end det aftalte, skal du kontakte udlejningsstationen. Se kontaktoplysningerne her eller på din lejekontrakt.


16.3
Kan jeg tilkøbe ekstra forsikringer, når jeg har hentet lejebilen?
false
16.3 : Kan jeg tilkøbe ekstra forsikringer, når jeg har hentet lejebilen?

Ja, ofte er det muligt, men det kræver, at udlejningsstationen får lov at besigtige lejebilen for eventuelle skader. Kontakt derfor udlejningstationen for at aftale nærmere. Se kontaktoplysningerne her eller på din lejekontrakt.


17
Prisen
false
17.1
Er der forskel på at bestille billeje via hjemmesiden og ved at ringe til jer?
false
17.1 : Er der forskel på at bestille billeje via hjemmesiden og ved at ringe til jer?

Ja, det er der. Det er altid billigere selv at bestille lejebilen online frem for at ringe til os.
På hjemmesiden har du desuden mulighed for at forudbetale dit lejemål, hvilket du sparer yderligere 10% ved.


17.2
Hvad er inkluderet i den oplyste pris på hjemmesiden?
false
17.2 : Hvad er inkluderet i den oplyste pris på hjemmesiden?

Den oplyste pris omfatter normalt billeje, et kilometerantal, skades- og tyveriforsikringer og moms. Afhængigt af den valgte biltype og udlejningsstation kan også lufthavnsgebyr og envejsgebyr være inkluderet i prisen.

Du er garanteret den pris, du får oplyst ved reservationen. Ændrer du din bestilling, kan prisen ændre sig.


17.3
Er jeres priser med eller uden moms?
false
17.3 : Er jeres priser med eller uden moms?

De oplyste priser er altid inklusiv moms.


17.4
Hvad koster ”overkørte” kilometer?
false
17.4 : Hvad koster ”overkørte” kilometer?

Prisen for kilometerforbrug udover det inkluderede afhænger af bilgruppe og udlejningssted. Prisen fremgår i løbet af resrevationen og af din reservationsbekræftelse.
Alternativt kan du kontakte udlejningsstationen.


17.5
Skal jeg betale yderligere afgifter, gebyrer mv.?
false
17.5 : Skal jeg betale yderligere afgifter, gebyrer mv.?

Ja, hvis du selv tilvælger ekstraudstyr eller ekstra services som f.eks. GPS, barnesæder, vinterdæk, ekstra chauffør eller ung chauffør.


17.6
Hvorfor varierer priserne?
false
17.6 : Hvorfor varierer priserne?

Priserne hos Budget varierer i forhold til udbud og efterspørgsel. Som udgangspunkt får du altid en lavere pris, jo før du bestiller.

Du er dog altid garanteret den pris, du får oplyst ved reservationen.


17.7
Hvorfor er jeg blevet opkrævet et ekstra beløb, efter jeg har afleveret lejebilen?
false
17.7 : Hvorfor er jeg blevet opkrævet et ekstra beløb, efter jeg har afleveret lejebilen?

Opkrævninger efter lejemålets afslutning kan skyldes ubetalte p-bøder, bomafgifter eller lignende, som du har modtaget under lejemålet.

Betaler du ikke for en forseelse, skal Budget oplyse dit navn og dine kontaktoplysninger til politiet. Politiet henvender sig derefter til dig for opkrævning af bøden/afgiften, og Budget opkræver et administrationsgebyr.


17.8
Kører I med specialtilbud på billeje?
false
17.8 : Kører I med specialtilbud på billeje?

Ja, du kan løbende finde attraktive tilbud på billig billeje i både Danmark og udlandet. Se Budgets tilbud på billeje her.


17.9
Hvorfor opkræver I kontraktgebyr?
false
17.9 : Hvorfor opkræver I kontraktgebyr?

Biludlejning er ligesom mange andre services forbundet med administrationsgebyrer.
Hos Budget stræber vi efter at gøre billeje så enkelt og gennemskueligt som overhovedet muligt, og derfor vælger vi at udspecificere gebyret på lejekontrakten, så du ved præcist, hvad du betaler for.


17.10
Hvorfor skal jeg betale for en ekstra dags leje?
false
17.10 : Hvorfor skal jeg betale for en ekstra dags leje?

Hos Budget lejer vi de fleste af vores lejebiler ud på døgnbasis. Det vil sige, at hvis du afhenter bilen kl. 09.00, skal den også afleveres senest kl. 09.00. Afleverer du bilen senere, koster det ekstra døgns leje. Og så kan du lige så godt beholde lejebilen det ekstra døgn, for at få fuld valuta for pengene.

Bliver du forsinket f.eks. på grund af trafikken, kø ved skranken osv., tager vi dog hensyn til det (maks. en halv time).


17.11
Tager I depositum?
false
17.11 : Tager I depositum?

Nej, vi opkræver ikke et egentligt depositum.

Derimod skal du, når du afhenter lejebilen, fremvise et eller flere gyldige kreditkort (afhængigt af bilmodellen), som Budget derefter indhenter en autorisation fra.


18
Returnering af lejebil
false
18.1
Kan jeg returnere lejebilen uden for jeres normale åbningstider?
false
18.1 : Kan jeg returnere lejebilen uden for jeres normale åbningstider?

Ja, på de fleste udlejningsstationer kan du aflevere lejebilen uden for stationens åbningstid. Du parkerer bare bilen på en af Budgets parkeringspladser og putter nøglen i vores nøgleboks. Husk at orientere dig om nøgleboksens placering, allerede når du henter din lejebil.

Bemærk dog, at du har ansvaret for lejebilen, indtil vores personale har efterset den.


18.2
Kan jeg returnere min lejebil på et andet tidspunkt end det aftalte?
false
18.2 : Kan jeg returnere min lejebil på et andet tidspunkt end det aftalte?

Ja, det kan du sagtens, men det betyder for det meste også, at prisen ændres i forhold til den nye lejeperiode.

Du kan ændre din reservation her.

Ønsker du at ændre lejeperioden, efter du har hentet din lejebil, skal du kontakte udlejningsstationen. Find kontaktoplysningerne her eller på din lejekontrakt.


18.3
Jeg har glemt nogle af mine ting i lejebilen – hvordan får jeg dem igen?
false
18.3 : Jeg har glemt nogle af mine ting i lejebilen – hvordan får jeg dem igen?

Kontakt den udlejningsstation, du returnerede udlejningsbilen til. De har sandsynligvis lagt dine ting til side til dig. Vær dog opmærksom på, at Budget ikke kan påtage sig noget ansvar for efterladte genstande.


19
Samarbejdspartnere
false
19.1
Hvilke samarbejdspartnere har Budget?
false
19.1 : Hvilke samarbejdspartnere har Budget?

Klik her for at se en oversigt over Budgets samarbejdspartnere.


19.2
Kan jeg få efterregistreret bonuspoint?
false
19.2 : Kan jeg få efterregistreret bonuspoint?

Ja, det kan du gøre online her.


19.3
Hvordan skal jeg forholde mig til gamle skader på lejebilen?
false
19.3 : Hvordan skal jeg forholde mig til gamle skader på lejebilen?

Personalet registrerer lejebilens eventuelle skader på skadesoversigten, der følger med lejekontrakten. På den måde kan du ikke holdes ansvarlig for andres skader.

Opdager du skader, som ikke er registeret på skadesoversigten, skal du henvende dig til personalet på Budget-stationen, inden du kører derfra.


20
Skader
false
20.1
Hvordan skal jeg forholde mig til gamle skader på lejebilen?
false
20.1 : Hvordan skal jeg forholde mig til gamle skader på lejebilen?

Personalet registrerer lejebilens eventuelle skader på skadesoversigten, der følger med lejekontrakten. På den måde kan du ikke holdes ansvarlig for andres skader.

Opdager du skader, som ikke er registeret på skadesoversigten, skal du henvende dig til personalet på Budget-stationen, inden du kører derfra.


20.2
Hvordan laver jeg en skadesanmeldelse?
false
20.2 : Hvordan laver jeg en skadesanmeldelse?

Skadesanmeldelsen for danske lejebiler kan du finde her.


21
Udenlandsdanskere
false
21.1
Kan jeg leje bil som udenlandsdansker hos Budget i Danmark?
false
21.1 : Kan jeg leje bil som udenlandsdansker hos Budget i Danmark?

Ja, du kan bestille din lejebil her til de særlige priser for udenlandsdanskere.


21.2
Hvorfor er billeje i Danmark billigere for udenlandsdanskere?
false
21.2 : Hvorfor er billeje i Danmark billigere for udenlandsdanskere?

Danskere med bopæl i udlandet skal ikke betale de danske afgifter og kan derved få meget billig billeje i Danmark.


22
Ændring af lejemål
false
22.1
Kan jeg ændre min bestilling?
false
22.1 : Kan jeg ændre min bestilling?

Ja, du kan sagtens ændre din bestilling.
Er der mere end 24 timer til planlagt afhentning kan du selv gøre det online her.
Er der mindre end 24 timer til planlagt afhentning, skal du kontakte udlejningsstationen direkte. Se kontaktoplysninger.

Husk, at prisen oftest ændrer sig ved ændring af bestillingen..


18.4
For sen aflevering
false
18.4 : For sen aflevering

Der kan selvfølgelig opstå situationer, hvor du bliver forhindret i at aflevere lejebilen til det aftalte tidspunkt. Bliver du forsinket, eller har du brug for at forlænge lejen, skal du kontakte Avis med det samme. Afleveres bilen for sent uden forudgående besked, tillægges et gebyr for for sen aflevering.

Gebyret tillægges i følgende tilfælde:

  • Hvis du afleverer bilen senere end aftalt pålægges et gebyr
  • Hvis du afleverer bilen senere end 24 timer efter aftalt aflevering pålægges endnu et gebyr
  • Der pålægges et gebyr pr. ekstra påbegyndt døgn efter aftalt aflevering, indtil du afleverer bilen


Vær opmærksom på, at du foruden gebyret også skal betale leje pr. ekstra påbegyndt lejedøgn (eller del af dagen).

Gebyrets størrelse afhænger af udlejningslandet:

  • 125 DKK/NOK/SEK
  • £12
  • CHF16,20
  • €10-12,30 (afhængigt af landet)

Husk altid at gennemlæse lejebetingelserne og din lejekontrakt, når du henter lejebilen. Du kan finde kontaktoplysningerne på din lejekontrakt.
 


23
Privacy Policy
false
23.1
Privacy Policy
false
23.1 : Privacy Policy

Privacy Policy